Performante ale tehnologiei romanesti, pierdute in “tranzitie si integrare”

Dupa aprecierea specialistilor romani, se poate afirma ca industria romaneasca de automobile ar fi putut sta lejer, alaturi de cea americana, germana, engleza, nipona si asa mai departe. Astfel, singura companie de automobile de serie romaneasca 100%, ar fi putut sa se situeze intre liderii mondiali.

Aceasta companie purta numele de Automobil Romn sau Automobil Romanesc- ARO, care, datorita abilitatilor excelente in off-road devenise un brand recunoscut pe plan mondial.

Inaintea proiectului ARO, la IMS Campulung, se construisera, elice si echipament de tragere pentru avionul de vanatoare romanesc IAR 80. De asemenea, pe parcursul anului 1953, aici s-a mai construit un numar redus de motociclete.

Dupa aceea a urmat un start timid in fabricarea unor componente pentru GAZUL 69 sovietic, dupa care s-a trecut la mbunatatirea acestui vehicul, pornind de la o tehnologie romaneasca, ajungandu-se, dupa multa munca de proiectare si testare, la inceperea, in anul 1957 la productia modelului IMS-57. Modelul era dotat cu un motor de 3.260 cmc care putea dezvolta 50CP, o cutie de viteze cu 3 trepte nesincronizate si o caroserie construita cu ajutorul unor matrite din lemn.

Acesta era un model, dupa un proiect rusesc, care la randul sau avea la baza un proiect american. La inceput s-au produs 1500 de exemplare, intr-o perioada de 2 ani.

Urmatorul model, IMS-59, avea un motor imbunatatit de 56 CP, iar sistemul de functionare al stergatoarelor,initial manual, a fost inlocuit cu un sistem electric, 5 ani mai tarziu si-a facut aparitia ARO M461, care semana cu automobilul rusesc, dar care avea un motor nou, de 2,5litri, ce producea 70CP, cu un consum mixt de 17litri/100 km,fiind denumit, la vremea respectiva :jumatate de Carpati”, deoarece avea la baza V8-UL de camion produs deja la Brasov, pentru modelul Carpati.

A VENIT APOI SI SUCCESULimages (14)

Pentru ARO M461, succesul comercial s-a inregistrat odata cu inceputul exporturilor efectuate de Romania, pe parcursul anului 1965, catre R.P.Chineza si Columbia.

Cucerirea celor doua piete s-a datorat solidaritatii sasiului si a capacitatilor de trecere excelente lucru care a atras notorietatea pe plan mondial pentru ARO M461.

Aceste performante, explica faptul ca in perioada 1965-1975 numarul acestor automobile de teren asamblate a fost de 80.000 bucati, productie impresionanta pentru acele vremuri cand industria auto, pe plan mondial, era mult restransa, fata de actualul nivel.

Odata incheiata productia de M461, noul proiect va fi cunoscut sub denumirea de ARO 24.

CE S-A INTAMPLAT LA EREN 1969?dvsd

La Expozitia Realizarilor Economiei Nationale din anul 1969, s-a lansat noul model de ARO 24 alaturi de Dacia 1300 produsa la Pitesti. Dupa 3 ani, proiectul privind noul model de ARO 24 a fost definitivat, urmand inceperea productiei.

La proiectarea noului model s-a avut in calcul confortul cat mai mare pentru drumurile asfaltate si caracteristici performante pentru rularea pe teren accidentat, off-road.

Aceste cerinte esentiale au fost indeplinite, cu brio, de noul model de automobil de teren romanesc, cu un ampatament scund si o suspensie indepdendenta pentru puntea fata, care a generat o manevrabilitate facila in off-road, iar postul de conducere ergonomic a determinat un confort sporit pe sosea.

Din categoria ARO 24, primele modele s-au numit 240 (cabrio cu 2 usi) si au primit motoare romanesti de 2,5 litri pe benzina cu 83CPm frane cu tamburi pentru toate rotile si directie fara servoasistare. Dupa acest model s-au adaugat modele cu motor Diesel fapt ce a generat majorarea substantiala a exporturilor catre beneficiari din Europa, Africa, Asia si America de Sud.

Cam aceasta a fost povestea despre ARO, la care s epot adauga multe altele, dar care s-a incheiat trist, dar nu fara speranta, speranta pe care o indreptam, cu ardoare, catre generatiile viitoare ale Romaniei.

revista Secretul nr 1(27) 2016

 

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Leave a Reply